Koop tickets Special Events Koop tickets Dinnershows

Geschiedenis Partyboot

De Bouw, 1968

In 1967 werd er door Rijkswaterstaat opdracht gegeven om 2 veerboten te bouwen, die dienst zouden gaan doen op Ameland.
De Prins Willem IV en ons schip de Prinses Anna, beide werden onder de strenge Rijkswaterstaat normen gebouwd.
De Prinses Anna werd op 21-12 1967 te water gelaten in Friesland, bij Scheepswerf gebr. C. Amels en Zn. Te Makkum, met scheepsnummer 301.
De proefvaart heeft op 4 april 1968 plaatsgevonden en vervolgens op 6 april 1968 is ze ingezet als Veerboot naar Ameland.
Er werd een dienst onderhouden tussen Nes (op Ameland) en Holwerd Friesland.Ameland geschiedenis

Het schip is genoemd naar de Engelse koningsdochter Anna van Hannover (1709-1759).
Zij trouwde met Prins Willem IV (1711-1751).
Hij werd de eerste stadhouder in alle gewesten van de Pruisische Republiek.
In die tijd werd het standhouderschap formeel erfelijk (ook in de vrouwelijke lijn).
                                                                                              

Wagenborg Passagiersdiensten

In 1985 werd het m.p.s Prinses Anna verkocht aan Wagenborg Passagiersdiensten, dit i.v.m de privatisering, die het rijk voorstond.
Tevens werden er 2 nieuwe veerboten besteld, de Sier en de Oerd, die de lijndienst met Ameland zouden gaan onderhouden.
Tussen 1985 en 1986 is onze Prinses Anna geheel gemoderniseerd en werd in 1986 omgedoopt tot Simonszand,
genoemd naar een zandplaat tussen de Noordzee en de Waddenzee.
Ook de Prins Wilhelm IV werd gemoderniseerd en omgedoopt tot Brakzand.
Vervolgens werden beide schepen na de komst van de 2 nieuwe veerboten de Sier en de Oerd ingezet op de lijn Lauwersoog- Schiermonikoog.
Dit heeft geduurd tot 1997 onze Simonszand werd uit de vaart gehaald en verkocht aan Rederij Carolina te Zwijndrecht.
De Brakzand bleef bij Wagenborg als reserveschip (tot zomer 2006, waarna deze is verkocht aan Nicaragua.(Am.)
Het schip gaat daar varen als veerboot naar het eiland Ometepe).

 

Van veerboot tot partyschip Ameland geschiedenis

Rederij Carolina heeft in 1997 van maart tot oktober de Simonszand geheel omgebouwd naar Partyschip,
het gehele autodek werd gestript en voorzien van een overkapping (het huidige Grand Cafe).
Verder werden alle ruimte’s opnieuw ingedeeld en ingericht en het schip geheel aangepast aan de partyvaart.
Tevens werd ze omgedoopt naar mps. Ameland.

In 2004 heeft Rederij Ameland B.V. uit Oude Tonge van eigenaar Johan van der Linde het schip aangekocht
en geheel “opgefrist” en technisch gemoderniseerd en voldoet zodoende weer volledig aan de strenge eisen van de Scheepvaart inspectie.
Ook is het schip uitgebreid met een extra bovendek door middel van een tent overkapping.

Op het schip worden wekelijks rondvaarten, party’s, congressen, seminars en theater voorstellingen gegeven.
Evenementen met soms 60 gasten en soms 800. Jaarlijks komen er zeker meer dan 20.000 gasten aan boord.
Die wij allemaal graag een fijne tijd aan boord willen geven.

 

Wij danken Dhr. Jan Blaak en Familie van der Wees voor het aanleveren van het historisch materiaal

Actueel

De Ameland
Parkhaven 7
3016 GM Rotterdam